Afgesloten projecten

Waterput voor de Nyawawa gemeenschap

De Nyawawa gemeenschap in de Homa Bay provincie bestaat uit ongeveer 870 mensen. Deze gemeenschap heeft geen toegang tot veilig water doordat er geen water pijpleidingen in de buurt liggen, daarnaast zijn er in de wijde omgeving geen beveiligde waterbronnen.

De rivieren in de buurt van deze gemeenschap zijn erg vervuild en bieden daardoor geen goede oplossing voor het probleem. Omdat er geen andere opties zijn maakt de gemeenschap wel gebruik van het vuile rivierwater, waardoor ziektes als cholera en tyfus veel voorkomen. Binnen de gemeenschap ligt ook een basisschool waar ruim 300 kinderen onderwijs volgen. Met dit project zullen we de drinkwater-situatie voor de gemeenschap en de leerlingen te verbeteren.

Verbetering afdeling Neonatologie en aankoop spoedkar

Binnen de kraamafdeling van het Matata ziekenhuis is onlangs een nieuwe afdeling opgericht: de Neonatologie. De Stichting Matata Children's Hospital doneerde afgelopen jaar een couveuse aan deze nieuwe afdeling. In de couveuse kunnen pasgeborenen, die in slechte conditie verkeren, worden opgevangen en gemonitord. De afdeling Neonatologie mist echter nog bepaalde items zoals een spoedkar voor de pasgeborene en muurrekken  waarop benodigdheden voor de afdeling veilig kunnen worden opgeborgen en bewaard.

Bouw van klaslokalen voor de God Ber kleuterschool

Ontwikkeling van twee kleuterklassen

• Meer kleuters zullen terecht kunnen in de God Ber kleuterschool
  • Ontwikkeling van een leeromgeving die een goede basis legt voor een goed leertraject van een kind
  • De verbeelding, het zelfvertrouwen en de denkkracht van een kind zal verder ontwikkeld zijn voordat het kind naar de basisschool gaat
  • De spirituele en morele groei van een kind zal sneller verlopen door de ontwikkeling van de God Ber kleuterschool
  • Duurzame relaties tussen de stichting Matata Children Hospital Kenya, de financierende stichting en de gemeenschap zullen ontstaan
  • De algemene ontwikkeling van de kleuters zal beter zijn zodat hij/zij beter om zal kunnen gaan met het leven op de basisschool.
OMOCHE gemeenschap en basisschool ondiepe waterput project

Het beschikbaar maken van veilig water uit een ondiepe waterput wat gebruikt kan worden als drinkwater of water voor schoonmaak- en kookdoeleinden voor de Omoche gemeenschap.

Bij succesvolle uitvoering van het ondiepe waterput project worden de volgende uitkomsten verwacht:

• Verminderde water-gerelateerde infecties bij diegenen die de nieuwe waterbron zullen gebruiken.
  • Verbeterde relaties binnen de gemeenschap, aangezien het een gemeenschappelijke hulpbron zal zijn en de mensen zelf het zullen moeten beheren.
  • Meer productieve uren. Vooral voor vrouwen en meisjes die normaliter zeer ver van huis water moeten halen.
  • Verbeterde schoolprestaties door meer schooluren die kinderen en jongvolwassenen kunnen (mee)maken welke voorheen verloren gingen aan het halen van water ver van huis.
  • Algemene verbeterde hygiëne en gezondheid binnen de gemeenschap, omdat de mensen schoon en veilig water zullen gebruiken van de waterput.
Korayo gemeenschap ondiepe waterput

De Korayo gemeenschap is een stam binnen de Kochia oost locatie in de Homa bay provincie met een geschatte populatie van 3408 mensen. Er is in dit gebied een tekort aan schoon en veilig drinkwater doordat er geen waterleidingen of rivieren dichtbij zijn. Het is een dichtbevolkt gebied. Hun watervoorziening komt voornamelijk voort uit seizoensgebonden waterplassen of water dat op motorfietsen van elders gehaald wordt. Er ligt een basisschool binnen deze gemeenschap, deze school zal ook groot voordeel ondervinden van het schone, veilige drinkwater.  Dit schone water is een van de primaire behoeften van deze gemeenschap. En daarom heeft de Korayo gemeenschap Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ruim 1096 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven direct zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Nyalianga ondiepe waterput

De Nyalianga gemeenschap is een stam in de Nyalunya locatie in Rangwe, Homa bay, en heeft een geschatte populatie van 2186 mensen. Het gebied is redelijk bergachtig, dichtbevolkt en gedurende het grootste deel van het jaar erg droog. Het kleine aantal seizoensgebonden rivieren en de afwezigheid van waterleidingen zorgen voor het watertekort in dit gebied. Omdat het gebied heuvelachtig is zal er waarschijnlijk dieper gegraven moeten worden dan anders (26,8m). De Nyalianga gemeenschap heeft Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ongeveer 967 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven direct zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Kochia-gemeenschap project ondiepe waterput

De Kochia gemeenschap is een stam binnen de Kochia Oost locatie in Rangwe, Homa Bay, en bestaat uit ongeveer 4186 mensen. Over het algemeen is de omgeving heuvelachtig en is het er door het hele jaar heen droog en is het dichtbevolkt. Het gebied kent zeer weinig seizoensgebonden rivieren, noch is leidingwater waardoor er water tekort is. Doordat het gebied heuvelachtig is, zal een ondiepe waterput waarschijnlijk een stuk dieper moeten gaan dan normaal (62,82 meter). En daarom heeft de Kochia gemeenschap Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ruim 1171 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Lopende projecten