Afgesloten projecten

Kwoyo Kaura basisschool waterput, gelegen in de Siany gemeenschap

De Siany gemeenschap in de Homa Bay provincie bestaat uit ongeveer 1100 mensen. Er lopen geen rivieren in de buurt van deze gemeenschap. De dichtstbijzijnde waterbron is het Victoriameer, dit meer ligt op een afstand van 3 kilometer en is erg vervuild. In dit gebied spelen door water overgedragen ziekten een grote rol. Dit komt door de topografie terplekke: Het is een vlak, drassig gebied met slechte drainage.

Het overgrote deel van de gemeenschap (ruim 90%) is echter zo arm dat ze toch gebruik moeten maken van het vervuilde water uit het Victoriameer. Binnen de gemeenschap ligt ook een school: de Kwoyo Kaura basisschool waar 633 leerlingen dagelijks les krijgen. Deze waterput zal, mocht hij gebouwd worden, zowel de basisschool leerlingen als de gehele gemeenschap van schoon en veilig (drink)water voorzien.

Waterput voor de Nyawawa gemeenschap

De Nyawawa gemeenschap in de Homa Bay provincie bestaat uit ongeveer 870 mensen. Deze gemeenschap heeft geen toegang tot veilig water doordat er geen water pijpleidingen in de buurt liggen, daarnaast zijn er in de wijde omgeving geen beveiligde waterbronnen.

De rivieren in de buurt van deze gemeenschap zijn erg vervuild en bieden daardoor geen goede oplossing voor het probleem. Omdat er geen andere opties zijn maakt de gemeenschap wel gebruik van het vuile rivierwater, waardoor ziektes als cholera en tyfus veel voorkomen. Binnen de gemeenschap ligt ook een basisschool waar ruim 300 kinderen onderwijs volgen. Met dit project zullen we de drinkwater-situatie voor de gemeenschap en de leerlingen te verbeteren.

Renovatie van de Ongalo kleuterschool

De Ongalo kleuterschool is gesitueerd in een oud gebouw dat is bekleed met ijzeren golfplaten en een ernstig verouderde en vieze vloer. Door deze gebrekkige leeromgeving is het voor de Ongalo kleuterschool niet goed mogelijk te voldoen aan de eisen van het kleuteronderwijs die het ministerie van onderwijs van Kenia heeft  opgesteld.

Doelstellingen en de impact van het voorgestelde project zijn de ontwikkeling van een nieuwe kleuterschool:

•Meer kleuters zullen terecht kunnen in de Ongalo kleuterschool (van 20 naar 50 kleuters)
•Ontwikkeling van een leeromgeving die een goede basis legt voor een goed leertraject van een kind
•Minder kinderen zullen ziek worden omdat ze niet meer worden blootgesteld aan regen en wind tijdens de lessen
•De verbeelding, het zelfvertrouwen en de denkkracht van een kind zal verder ontwikkeld zijn voordat het kind naar de basisschool gaat
•De spirituele en morele groei van een kind zal sneller verlopen door de ontwikkeling van de Ongalo kleuterschool
•Duurzame relaties tussen de stichting Matata Children Hospital Kenya, de financierende stichting en de gemeenschap zullen ontstaan
•De algemene ontwikkeling van de kleuters zal beter zijn zodat hij/zij beter om zal kunnen gaan met het leven op de basisschool.

Verbetering afdeling Neonatologie en aankoop spoedkar

Binnen de kraamafdeling van het Matata ziekenhuis is onlangs een nieuwe afdeling opgericht: de Neonatologie. De Stichting Matata Children's Hospital doneerde afgelopen jaar een couveuse aan deze nieuwe afdeling. In de couveuse kunnen pasgeborenen, die in slechte conditie verkeren, worden opgevangen en gemonitord. De afdeling Neonatologie mist echter nog bepaalde items zoals een spoedkar voor de pasgeborene en muurrekken  waarop benodigdheden voor de afdeling veilig kunnen worden opgeborgen en bewaard.

Baby melkpoeder project voor 2018

De verstrekking van de babymelkpoeder heeft er voor gezorgd dat de kwaliteit van de gezondheid van de baby's met sprongen vooruit is gegaan. Ook van invloed is de toegenomen vraag voor MCH/FP/PMCTC diensten.

Meerdere moeders komen van verre om deel te nemen aan de Matata MCH/FP projecten, ondanks dat er soms dichterbij gelegen faciliteiten zijn. We mogen hieruit concluderen dat de aangeboden diensten een toegevoegde waarde hebben: het verstrekken van babymelkpoeder om zodoende de levensverwachting en overleving van de kwetsbare en ondervoede kinderen te verhogen.

Wij verwachten een toename van 5% aan patiënten, waardoor er ook een toename van het aantal blikken babymelkpoeder zal zijn en een kosten stijging in verband met de wisselkoers

Bouw van klaslokalen voor de God Ber kleuterschool

Ontwikkeling van twee kleuterklassen

• Meer kleuters zullen terecht kunnen in de God Ber kleuterschool
  • Ontwikkeling van een leeromgeving die een goede basis legt voor een goed leertraject van een kind
  • De verbeelding, het zelfvertrouwen en de denkkracht van een kind zal verder ontwikkeld zijn voordat het kind naar de basisschool gaat
  • De spirituele en morele groei van een kind zal sneller verlopen door de ontwikkeling van de God Ber kleuterschool
  • Duurzame relaties tussen de stichting Matata Children Hospital Kenya, de financierende stichting en de gemeenschap zullen ontstaan
  • De algemene ontwikkeling van de kleuters zal beter zijn zodat hij/zij beter om zal kunnen gaan met het leven op de basisschool.
OMOCHE gemeenschap en basisschool ondiepe waterput project

Het beschikbaar maken van veilig water uit een ondiepe waterput wat gebruikt kan worden als drinkwater of water voor schoonmaak- en kookdoeleinden voor de Omoche gemeenschap.

Bij succesvolle uitvoering van het ondiepe waterput project worden de volgende uitkomsten verwacht:

• Verminderde water-gerelateerde infecties bij diegenen die de nieuwe waterbron zullen gebruiken.
  • Verbeterde relaties binnen de gemeenschap, aangezien het een gemeenschappelijke hulpbron zal zijn en de mensen zelf het zullen moeten beheren.
  • Meer productieve uren. Vooral voor vrouwen en meisjes die normaliter zeer ver van huis water moeten halen.
  • Verbeterde schoolprestaties door meer schooluren die kinderen en jongvolwassenen kunnen (mee)maken welke voorheen verloren gingen aan het halen van water ver van huis.
  • Algemene verbeterde hygiëne en gezondheid binnen de gemeenschap, omdat de mensen schoon en veilig water zullen gebruiken van de waterput.

Lopende projecten