Lopende projecten

Korayo gemeenschap ondiepe waterput

De Korayo gemeenschap is een stam binnen de Kochia oost locatie in de Homa bay provincie met een geschatte populatie van 3408 mensen. Er is in dit gebied een tekort aan schoon en veilig drinkwater doordat er geen waterleidingen of rivieren dichtbij zijn. Het is een dichtbevolkt gebied. Hun watervoorziening komt voornamelijk voort uit seizoensgebonden waterplassen of water dat op motorfietsen van elders gehaald wordt. Er ligt een basisschool binnen deze gemeenschap, deze school zal ook groot voordeel ondervinden van het schone, veilige drinkwater.  Dit schone water is een van de primaire behoeften van deze gemeenschap. En daarom heeft de Korayo gemeenschap Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ruim 1096 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven direct zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Nyalianga ondiepe waterput

De Nyalianga gemeenschap is een stam in de Nyalunya locatie in Rangwe, Homa bay, en heeft een geschatte populatie van 2186 mensen. Het gebied is redelijk bergachtig, dichtbevolkt en gedurende het grootste deel van het jaar erg droog. Het kleine aantal seizoensgebonden rivieren en de afwezigheid van waterleidingen zorgen voor het watertekort in dit gebied. Omdat het gebied heuvelachtig is zal er waarschijnlijk dieper gegraven moeten worden dan anders (26,8m). De Nyalianga gemeenschap heeft Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ongeveer 967 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven direct zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Bouw van een nieuw Gezondheidscentrum voor de Kosele dorpsgemeenschap in 2017

Het probleem dat wordt aangepakt in dit project is de slechte gezondheidstoestand van de Kosele dorpsgemeenschap en hun onvermogen om toegang te krijgen tot kwalitatief goede gezondheidszorgdiensten die gemakkelijk bereikbaar zijn en voor een betere kwaliteit van leven kunnen zorgen.

Dit project zoekt daarom fondsen voor de bouw van een gemeenschapscentrum en consultatiebureau dat zal instaan voor een duurzame curatieve en preventieve gezondheidszorg voor de Kosele dorpsgemeenschap in Centraal Kasipul Ward. Wanneer het voltooid is zal het gezondheidscentrum voor duurzame gezondheid zorgen voor
een totale bevolking van 11.256 mensen.

Kochia-gemeenschap project ondiepe waterput

De Kochia gemeenschap is een stam binnen de Kochia Oost locatie in Rangwe, Homa Bay, en bestaat uit ongeveer 4186 mensen. Over het algemeen is de omgeving heuvelachtig en is het er door het hele jaar heen droog en is het dichtbevolkt. Het gebied kent zeer weinig seizoensgebonden rivieren, noch is leidingwater waardoor er water tekort is. Doordat het gebied heuvelachtig is, zal een ondiepe waterput waarschijnlijk een stuk dieper moeten gaan dan normaal (62,82 meter). En daarom heeft de Kochia gemeenschap Stichting Matata benaderd voor ondersteuning bij het realiseren van een betrouwbaar watersysteem, waarvoor financiering wordt gevraagd.

Als dit project is afgerond, verwachten wij dat ruim 1171 mensen direct profijt zullen hebben van de schone en veilige watervoorziening waarbij de kwaliteit van leven zal verbeteren (inclusief die van kinderen en jongvolwassenen op plaatselijke scholen).

Babymelkpoeder Matata Hospital 2017

De verstrekking van de babymelkpoeder heeft er voor gezorgd dat de kwaliteit van de gezondheid van de baby’s met sprongen vooruit is gegaan. Het specifieke doel is de levensverwachting van kwetsbare en ondervoede kinderen verbeteren die het ziekenhuis en de klinieken bezoeken door de verstrekking van babymelkpoeder.
Een anonieme donor heeft dit project gefinancieerd, waarvoor onze grote dank en erkentelijkheid.

Improving Community health facilities : Laboratory equipment and delivery services

For several years now Matata Foundation-Kenya with the support from the Foundation Matata Children Hospital Kenya, Netherlands and working with the local communities, has been developing community health facilities (Dispensaries/Health Centers). To date there are 7 health facilities developed, functional and giving reliable and sustainable quality health services closer to the poor households.

To continue strengthening community health care, Matata intends to improve the diagnostic services within the built health facilities through supporting the minimal laboratory/diagnostic equipment.

As in any other government/community health facilities, the diagnostic services has user fees which would be able to take care of staff and maintenance of the supported equipment.

By strengthening the diagnostic service delivery, we expect more accurate treatment plan as prescribed by the Nurse/Clinical Officer for faster recovery of the clients.

This would also increase the cliental base as opposed to before, where treatment was more of oral.

Pediatrische operatie-instrumenten project 2016

De afdeling pediatrie van het Matata ziekenhuis is een van de afdelingen die enkele jaren geleden gerealiseerd zijn. Door veranderingen op het meidche vlak en op het gebied van de gezondheidszorg is het noodzakelijk dat er adequate operatie-instrumenten beschikbaar zijn.

Om dit te realiseren heeft het ziekenhuis Kshs 451.500 nodig.

Afgesloten projecten