Over de stichting

In 2007 bracht een reis naar Kenya ons in contact met het Matata Children’s Hospital in Oyugis. Dit ziekenhuis ligt in het Rachuonyo District in de provincie Nyanza in het westen van Kenia, vlakbij het Victoriameer. Het is een van de armste provincies van Kenya. De bevolking leeft voornamelijk van landbouw en visvangst, er is wat industrie in de steden. kijk op maps.google

Wij maakten kennis met dokter John Malago, hoofd van het Matata Hospital.

Het ziekenhuis biedt plaats aan 50 kinderen en hun moeders. Dagelijks worden gemiddeld 75 patiënten poliklinisch behandeld.

Naast een 76-tal professionele hulpverleners, waaronder 2 artsen werken er ook 6 vrijwilligers in het ziekenhuis. Zij bieden behandeling, verzorging, verpleging en geven voorlichting. In de binnenlanden zijn 40 vrijwilligers werkzaam, zij bieden basisgezondheidszorg.

John Malago vertelde ons met enthousiasme over zijn werk voor de kinderen en hun veelal heel jonge moeders, die bij hem opgenomen waren voor behandeling in verband met Aids. Trots liet hij zijn apotheek zien, maar wij zagen bijna geen medicijnen. Het ontbrak ook aan andere essentiële zaken, zoals infusen en verbandmiddelen.

Hoewel dokter Malago vol goede moed was, waren wij geschokt door het leed dat wij aantroffen en wij besloten om dit ziekenhuis te gaan ondersteunen. Zo zouden wij dokter Malago in staat kunnen stellen om meer adequate hulp te verlenen aan de aan zijn zorgen toevertrouwde patiënten.

Oktober 2007

Huidige situatie in het Matata Hospital

Het Matata Hospital heeft een capaciteit van 120 bedden, waarvan 50 voor kinderen, 15 voor kraamzorg, 35 voor vrouwelijke patiënten met complicaties en 20 voor mannelijke patiënten en calamiteiten.

Dagelijks worden er ca. 150 patiënten poliklinisch behandeld.

Er zijn 90 professionele hulpverleners in het ziekenhuis werkzaam, inclusief 3 artsen.

Daarnaast zijn er nog ca. 100 vrijwilligers, die basisgezondheidszorg bieden en voorlichting geven aan de communities in de binnenlanden.

Het kwaliteitsniveau van het ziekenhuis is in de loop van de jaren gestegen van niveau 2 naar niveau 4.

Mei 2013

Er is nu een fraaie overzichtskaart beschikbaar met alle dispensaries van het Matata Children Hospital.

Maart 2014

Dr. John Malago heeft ons de volgende uitleg gegeven over het woord “Matata”:

Meaning of the word Matata

Matata is a plant with thorns which is used for fencing and nothing can pass through this fence. That is the way Matata as a Hospital is suppose to contain all types of illnesses and it is also a Kiswahili word meaning war, meaning Matata Hospital is meant to fight the sickness.

Dokter John Malago, hoofd van het Matata Children’s Hospital schreef de volgende informatie speciaal voor onze website.

Socio- Economic condition of Rachuonyo Districts in Kenya

The Socio-economic condition of Rachuonyo Districts (South and North) is generally poor, with the North having food deficit of 45% and South 70%.
The rainfall patterns are as 25% reliable in the North and 45 % reliable in the South.

There are several health facilities/Hospitals of level 4 Matata included, three sub district hospitals, Kabondo, Kandiege and Kendu Bay. There are a number Health Centres and Dispensaries which most of them are managed by the Community and supported by the Government.

HIV/AIDS pandemic infection rate is at 16.9% (Nascop 2010 report).
Integrated subsistence agriculture is majority practiced, with itinerant commercial activities leading. The area is rated 74% poor averagely.
Environmentally, people have destroyed forest lands and available rivers are equally being destroyed through poor farming methods; there is a lot of encroachment to the river banks creating siltation into the rivers. Generally 4% of the population of 399,700 (2009 census) is accessed to clean piped water. The rest use either river water shallow well or lake waters. Sanitation situation is mostly absurd, with most households having temporary pit-latrines which susceptible to drifting human wastes to underground and river waters.
Such situation is normally vulnerable to the outbreaks of water born diseases, particularly in the North Rachuonyo.

John Malago CEO Matata Children’s Hospital Kenya
August 2011