De notariële schenking

De Stichting Matata Children’s Hospital Kenya is met ingang van 2008 een door de Belastingdienst aangewezen Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). De ANBI-schenking houdt in dat donateurs giften aan de Stichting van de inkomstenbelasting mogen aftrekken. De Belastingdienst betaalt tot 52% van uw schenking terug! Dankzij deze fiscale regeling schenkt u de Stichting Matata meer dan u in feite betaalt.

Voorwaarde is wel, dat u gedurende minimaal 5 opeenvolgende jaren een jaarlijkse bijdrage van minimaal € 100,– per jaar betaalt en dat de schenking of via een schriftelijke overeenkomst met Stichting Matata is vastgelegd (kosteloos) of in een notariële akte wordt vastgelegd.

Het voordeel van de ANBI-schenking voor de Stichting is, dat ze zich voor een reeks van jaren verzekerd weet van een constante inkomstenbron.

Wanneer u hiertoe besluit dan dient er of een schriftelijke overeenkomst opgesteld te worden met Stichting Matata of een notariële akte te worden opgemaakt; dat gebeurt door notaris Timmermans te Groesbeek. In Nederland geldt er een identificatieplicht. Dat betekent dat u zelf wel eenmaal naar een notaris in uw woonplaats moet gaan om u te laten identificeren. Het meest praktisch is als u de volmacht dan meeneemt naar uw notaris en aldaar ondertekent; dan legaliseert uw notaris de volmacht ter plekke. Belt u uw notaris tevoren even op om een afspraak te maken en om te horen of er ook kosten zijn verbonden aan het identificeren en legaliseren (veel notarissen doen dit gratis).

Indien u gebruik wilt maken van deze mogelijkheid om de stichting te ondersteunen dan kunt u contact opnemen met Jacqueline van Hoorn, tel. 024-3581150, e-mail info@stichtingmatata.nl.