Dit verslag is ook te downloaden als PDF-bestand

Samen met twee donors, die anoniem wensen te blijven brachten Jacqueline en Hanne van 7 oktober t/m 14 oktober 2009 een werkbezoek aan het Matata Hospital in Oyugis in Kenia.

Na een lange en vermoeiende reis, vooral voor de niet meer zo piepjonge meereizende donors werden wij zeer hartelijk door dokter John Malago op het vliegveld in Kisumu begroet en naar Oyugis gereden.

De Stichting Matata geeft aan het Matata Hospital financiële steun en producten in natura, zoals in augustus 2009 de zending van Lucron Bioproducts. Dokter Malago, geneesheer, directeur heeft het Matata Hospital opgericht.

De exploitatie van dit ziekenhuis is voor een groot deel afhankelijk van particuliere donaties onder andere uit Nederland. De behandeling van moeders en kinderen wordt slechts ten dele vergoed door de ziektekostenverzekering. De helft van de patiënten is tengevolge van de grote armoede niet in staat om de premie te betalen en is dus niet verzekerd.

Daar het Matata Hospital een privé ziekenhuis is ontvangt dokter Malago geen budget van de regering voor de personele kosten. Dokter Malago ontvangt van de Keniaanse regering: aids-remmers voor volwassenen, antimalariapillen, vaccinaties, anticonceptiepillen en condooms.

Dokter Malago is iemand, die van 7:00 uur tot 23:00 uur in het ziekenhuis werkt en zich daarnaast ook nog bezig houdt met de opleiding en training van vrijwilligers (Community Health Workers) voor de basisgezondheidszorg en HIV/AIDS preventie.
Tijdens ons bezoek werden aan 17 geslaagde CHW’s, diploma’s, uniformen, CHW-badges, plasticzakken en dozen met basisgeneesmiddelen en desinfectans uitgedeeld. De opleiding van de CHW’s is gefinancierd door Wereld Nood Hulp (zie project opleiding en training vrijwilligers).

Dokter Malago biedt met zijn staf in de plattelandsgemeenschappen, waar nooit een arts komt medische zorg. Zijn streven is er op gericht om via kleinschalige klinieken, zoveel mogelijk medische hulp te verlenen.

Misschien kunt u zich de blijdschap van de bevolking voorstellen toen de meegereisde donors zich enkele maanden geleden bereid verklaarden, de bouw evenals de inrichting van de Kimonge Dispensary voor hun rekening te nemen. Dankbaarheid en vreugde waren er tijdens de plechtige opening van deze kliniek op 12 oktober 2009.

Officiële opening Kimonge Dispensary

Kimonge Dispensary

Bedden in de kliniek

Door de bouw van deze kliniek is de basisgezondheidszorg 24 uur per dag gegarandeerd. De kliniek heeft drie verpleegkundigen, twee worden betaald door de Keniaanse regering en één verpleegkundige wordt betaald door de Community.

De donors brachten met Jacqueline en Hanne ook nog een bezoek aan Angino ver weg in het binnenland, waar drie verpleegkundigen van het Matata Hospital één dag in de maand medische hulp verlenen aan een gebied waar 200.000 mensen wonen. De grote armoede en de omstandigheden waaronder deze mensen leven zijn onbeschrijfelijk. Omgerekend naar Nederlandse maatstaven zouden hier dus 100 huisartsen moeten werken. Er is er niet één.

Het huidige onderkomen van de Tala Dispensary in Angino

Basisgezondheidszorg in de open lucht

In 2004 is men gestart met de bouw van de Tala Dispensary, geld ontbreekt voor de afbouw.

Deze bovenstaande situatie was voor de meereizende donors aanleiding om ook hier hun financiële medewerking te verlenen voor de afbouw van de Tala Dispensary en de inrichting van deze Dispensary. Groot was de blijdschap en vreugde van de toegestroomde bewoners door deze toezegging, door de donor ter plaatse.
Een prettige bijkomstigheid is dat door dit soort particuliere initiatieven ook de Keniaanse overheid gestimuleerd wordt bij te dragen aan verbetering van de infrastructuur en de leefomstandigheden.

Tijdens de opening van de Kimonge Kliniek was het Keniaanse parlementslid de heer Joseph Oyugi Magwanga aanwezig. In zijn toespraak beloofde hij dat voor het einde van het jaar 2009 de Kimonge kliniek elektriciteit zou hebben.
De heer Joseph Oyugi heeft als belangrijkste taak in zijn portefeuille, gezondheidszorg, verbetering van de infrastructuur en het middelbaar onderwijs.

De heer Oyugi is zo vriendelijk geweest om op de terugreis de meereizende donors een overnachting aan te bieden in zijn appartement in het regeringsgebouw, zodat zij de nacht niet hoefden door te brengen op het vliegveld in Nairobi. Jacqueline en Hanne hebben de nacht doorgebracht in de Viplounge van de Keniaanse regering en daar kennisgemaakt met de Prime Minister de heer Musalia Mudavadi. Dit was voor de beide bestuursleden een uitgelezen kans om de doelstellingen van de Stichting Matata uit te dragen.

Graag wil het bestuur van Stichting Matata u laten weten dat de reis- en verblijfkosten van het werkbezoek van Jacqueline en Hanne door hen zelf zijn betaald. Ook de donors hebben hun eigen reis- en verblijfkosten betaald. De bestuursleden zijn vrijwilligers en bekostigen alles zelf, gedoneerde gelden aan de Stichting Matata komen in zijn geheel ten goede aan het Matata Hospital.

Dit verslag is geschreven door de meereizende donor.

Oktober 2009